Activities and trainings

all our activities

Training

22/feb/2019
Free Montessori training for lower secondary school

The Fondazione Chiaravalle Montessori, in partnership with Eurocentro srl, UniMC and ONM, happily presents to you a new free Montessori training course created within the project “Marche Montessori, un’aula grande quanto una regione” founded by the Marche Region as a part of their FSE 2014-2020. A project for teachers with a permanent job residing and/or living in the Marche Region aimed to spread the knowledge of the Montessori method.

These course is:

An experimental 128 hrs Montessori training course for lower secondary school teachers to be held in Chiaravalle (AN).

You can find all of the enrollment info in the downloadable files below. The enrollment forms are to be filled and sent to the FCM’s offices by March the 19th included (we'll take in account the arrival date).

INFO:

Rep. - Maila Morresi

T: 071 9727344-343

@:

13/nov/2018
Free Montessori Training (part 2)

The Fondazione Chiaravalle Montessori, in partnership with Eurocentro srl, UniMC and ONM, happily presents to you two new free Montessori training courses created within the project “Marche Montessori, un’aula grande quanto una regione” founded by the Marche Region as a part of their FSE 2014-2020. A project for teachers with a permanent job residing and/or living in the Marche Region aimed to spread the knowledge of the Montessori method.

These courses (of five that will be announced plus five more seminars) are:

A)    A 566 hrs Montessori training course for primary school teachers (approved by the Decreto MIUR n. 63 del 18/07/2012) to be held at the ISC San Benedetto Nord in San Benedetto del Tronto (AP);

B)    A 516 hrs Montessori training course for kindergarden teachers (approved by the Decreto MIUR n. 62 del 18/07/2012) to be held at the ISC Ugo Bassi in Civitanova Marche (MC).

You can find all of the enrollment info in the downloadable files below. The enrollment forms are to be filled and sent to the FCM’s offices by December the 10th included (we'll take in account the postal stamp).

You'll ha to wait until early 2019 for the announcement of the "middle school" course to be held in Chiaravalle plus the five seminars, one for each province of the Region.

INFO:

Rep. - Maila Morresi

T: 071 9727344-343

@:

17/oct/2018
Montessori course 0-3 in San Benedetto del Tronto

San Benedetto del Tronto: course 0-3, 2018-2019

The ONM organizes, with the cooperation of Fondazione Chiaravalle-Montessori, a new Montessori course in San Benedetto del Tronto for 0-3 teachers (300 hrs) authorised by the MIUR with D.M. of 20/07/2001.

The admission form has to be sent to FCM's office by November the 15th 2018.

The submission form has to be sent to FCM's office by November the 22nd 2018.

The course will begin on December the 1st 2018 in San Benedetto del Tronto at the "Aula formativa COOSS Marche" in Via Piave 60, with the following schedule: Saturday 9.00am-5pm and three Sundays per Month 9am-1pm.

In the case of a late arrival of your forms and documentations we will use the postmark date as a guarantee.

You’ll find the announcement, enrollment form and other infos on the downloadable files below.

Administration office:
Fondazione Chiaravalle-Montessori
Tel: 0719727343/344 Mon. to Sat. 8.30am-12am and Mon/Wed 3pm-6pm
e-mail: info@fondazionechiaravallemontessori.it

Conventions

30/aug/2019
Seminar: "Montessori talks to the parents"

Sabato 14 settembre alle ore 17.00, presso la Fondazione Angelo Colocci in Via Angeloni 3 a Jesi, si terrà la presentazione del libro "Maria Montessori parla ai genitori", pubblicazione che raccoglie 11 conferenze inedite della Dottoressa di Chiaravalle.

All'evento presenziano:

• Maria Campanelli, Assessore del Comune di Jesi;
  • Rosa Giudetti, associazione Montessori Brescia;
  • Paola Veneziani, insegnante Casa dei Bambini;
coordina: Loredana Ceciliani. Evento ad ingresso gratuito.FCM
29/apr/2019
Projection documentary "NON PIU' NON ANCORA"

"Ma possono, dei soggetti o una condizione esistenziale, essere definiti in base a qualcosa che non sono?" ne parliamo con la pedagogista e regista Mariagrazia Contini e con i registi Paolo Marzoni e Vito Palmieri dopo la proiezione del documentario sulla preadolescenza NON PIU' NON ANCORA - Racconti preadolescenti. Il 9 maggio 2019, alle ore 17.00 il teatro di Montemarciano si fa cinema per ospitare la proiezione di questo inedito documentario in cui più di 100 ragazzi e ragazze di tutta Italia, intervistati da Torino a Caltagirone, si raccontano. Il nostro territorio comunale ha ospitato, nel 2017, la troupe di tecnici del suono, video, il regista Paolo Marzoni e la Prof. Mariagrazia Contini, intervistatrice. Nei locali della Parrocchia Santa Maria della Neve e San Rocco di Marina di Montemarciano sono stati intervistati Adele, Diego, Eleonora, Francesco e Lorenzo (di Montemarciano, Chiaravalle e Castelbellino): allora preadolescenti che hanno generosamente prestato il loro sguardo su amore, amicizia, scuola, famiglia, internet, futuro… il documentario è già stato proiettato a Torino (presentato da Contini in dialogo con Luciana Littizzetto), a Bologna, Lecce e, a dicembre 2018, ha occupato pagine di quotidiani nazionali (La Repubblica-sezione Spettacoli e Cultura).

L'Osservatorio Permanente della Qualità della Vita Infanzia-adolescenza -Comune di Montemarciano cura l’evento e invita insegnanti, genitori, educatori e interessati. La partecipazione è GRATUITA ma la prenotazione del posto, per motivi organizzativi è obbligatoria. Info e prenotazioni a questo link.

20/mar/2019
"Maria Montessori addresses the parents" book presentation

Saturday March the 30th, 5pm at the Croce Gialla auditorium, Via Fratelli Cervi 1 Chiaravalle, there will be a presentation of the book "Maria Montessori addresses the parents". Rosa Giudetti, Paola Veneziani and the Montessori association of Brescia will join the debate.

"Maria Montessori addresses the parents" is a volume that - through 11 never published conferences of "La Dottoressa" - shows us how, after more than a Century since the first Children's house opened, the childhood that Maria Montessori imagined still doesn't exist. Her revolution is copernican: the children are seen not as needy but as competent regarding thinking and doing stuff. Through this book Maria guides the parents within and beyond the family.

Free antrance with enrollment through the site: https://occorreunvillaggio.eventbrite.it